

Ruim 90% van mensen ouder dan 12 jaar gebruikt dagelijks een smartphone voor Whatsapp, Instagram, Google Maps en andere functies. WeHelpen wil het leggen van verbinding met elkaar zo laagdrempelig mogelijk maken en de voordelen van de mobiele telefoon hierbij benutten. Om het aantal verbindingen en de kans op een goede match nog verder te vergroten, hebben we Whapp ontwikkeld.
Whapp verbindt vraag en aanbod in de buurt met elkaar
Whapp is de app van WeHelpen die vraag en aanbod in de buurt met elkaar verbindt. Een Whapp-gebruiker ontvangt een pushbericht met de vraag op zijn of haar telefoon en kan doorklikken naar het profiel van de hulpvrager. Vervolgens kan eenvoudig worden aangeven of hulp mogelijk is, of dat het even niet uit komt. Als iemand positief op de vraag reageert, kunnen vrager en aanbieder met elkaar chatten en onderling verdere afspraken maken. En anders wordt ‘nee’ gezegd tegen de app en dus niet tegen de hulpvrager. Whapp biedt de vraag dan gewoon aan een andere Whapp-gebruiker in de buurt aan.
Pilot in Waalwijk, Groningen en Kampen
Het is belangrijk dat er lokaal voldoende accounts beschikbaar zijn om matches te realiseren. Na de interne testperiode hebben we ervoor gekozen nu in drie steden de beta-versie te gaan testen:
- Groningen: we testen Whapp samen met jongeren als onderdeel van de proeftuin Maatschappelijke Diensttijd;
- Kampen: het bestaande lokale wehelpen.nl-netwerk wordt ingezet. Leden bepalen wat ze nodig hebben om de app te verspreiden en doen ervaringen op in de praktijk.
- Waalwijk: bewonersorganisaties en buurten die behoefte hebben aan een buurtapp worden bij de test betrokken.
Wat is het verband en verschil tussen Whapp en wehelpen.nl?
- Whapp stuurt jou een hulpvraag via een pop-up. Je kunt accepteren of weigeren. Op wehelpen.nl kun je hulpvragen en aanbieders bij jou in de buurt bekijken.
- Whapp installeer je op je mobiele telefoon (Android of iOS). De website wehelpen.nl is op elk device te gebruiken.
- Ook voor Whapp heb je een account nodig. Als je al een wehelpen.nl-account hebt, kun je hiermee ook inloggen op Whapp.
- Met Whapp stel je een vraag, waarna het systeem de meest logische match zoekt. Op wehelpen.nl kunnen alle gebruikers jouw hulpvraag zien en reageren.
Landelijke lancering
We evalueren de ervaringen van de pilot-locaties in het voorjaar en voeren verbeteringen door. Daarna bepalen we of we landelijk kunnen uitrollen of eerst meer lokale omgevingen willen ondersteunen met testen.
Je vindt alle informatie over Whapp en de werking van de app op whapp.nl. Heb je een vraag over Whapp of wil je meedoen met een test, stuur dan een e-mail aan info@wehelpen.nl.