

De organisaties die zich hebben aangesloten bij wehelpen.nl/Tilburg hebben een matchdag georganiseerd. Medewerkers van ContourdeTwern, CZ, Opera Consultance, Zorgnetwerk Midden-Brabant en Rabobank Tilburg boden op 24 november hun hulp aan. Alle Tilburgers zijn afgelopen weken opgeroepen om hun hulpvraag kenbaar te maken. En dat hebben ze gedaan!
Een gordijnkoof van bijna vijf meter verwijderen, de klimop snoeien, een muurtje afbreken, even naar het kringloopcentrum en terrastegels ‘recht leggen’. Er zat van alles tussen. De klussen werden verdeeld, de adressen gecontroleerd en daarna vertrok iedereen naar zijn of haar bestemming. Via digitale wegen hielden ze elkaar op de hoogte. Daar waar de een even extra handjes nodig heeft, schoot een ander die in de buurt aan de slag was snel te hulp. Er werden foto’s van ‘voor’ en ‘na’ uitgewisseld. En de zon scheen ondanks de slechte weersvoorspellingen volop.
Waardering
Tijdens de lunch was het een drukte van belang: “Ik kreeg een chocolade letter als dank, leuk toch!”, “Wat geeft dit een goed gevoel, zo’n blij gezicht.” en “Ik verheug me nu al op de volgende match.” Sommigen namen nauwelijks de moeite om even bij te komen van de soms zware klussen: “Hop hop, er wordt naar ons uitgekeken.” Van eerdere onwennigheid was geen sprake meer. Er was maar één doel: samen de klussen klaren.
Steeds meer matches
Ook ‘s middags verschenen er steeds meer vinkjes: ‘gereed’, ‘afgerond’, ‘winterklaar’. En werden er online high-fives gegeven. Een van de hulpvragers kon niet ophouden met haar tuintje te bewonderen: “Hoezo verkeerde jaargetijde, ik wil iedereen mee laten genieten en ga een barbecue organiseren.” Ook de Facebook-pagina van WeHelpen Tilburg boog door onder de vele blijken van waardering en enthousiaste reacties van hulpvragers. “Je kunt je amper voorstellen hoe blij ik ben: dit zijn de zonnetjes in mijn leven met een beperking. Dank je wel!” en “Jullie zijn TOP!”
Voor herhaling vatbaar
Aan het einde van de matchdag zijn er louter blije gezichten te zien. Niet alleen van de hulpvragers; ook de hulpbieders stralen. Sommigen zijn een beetje vermoeid, omdat de terrastegels best zwaar wogen en die gordijnkoof behoorlijk vast aan het plafond zat. Andere zijn opgetogen, omdat iemand helpen veel voldoening geeft. Telefoonnummers worden uitgewisseld, vervolgafspraken gemaakt. Want één ding is zeker: volgende keer gaan we met nog meer organisaties nog meer hulpvragers helpen. Dit was een TOPdag!
Wil jouw organisatie zich ook aansluiten bij een lokale WeHelpen-community? Neem dan contact op met info@wehelpen.nl.