

‘Ja, we worden lid van de coöperatie WeHelpen!’ Dit horen we vaak en graag. Maar daarmee ben je er nog niet. Zeker de eerste periode staan er best veel opstartactiviteiten te wachten. Zaken waarmee we je helpen, bijvoorbeeld via de toolkit waarin je allerlei hulpmiddelen en voorbeeldplannen vindt. Of door je te koppelen aan een coöperatielid dat al een paar stappen verder is. Participe Alphen aan den Rijn werd namens de gemeente Alphen aan den Rijn en gemeente Kaag en Braassem lid op 1 februari en startte per 1 april met de uitrol. We vroegen hen naar hun bevindingen tot nu toe.
Wie zijn jullie?
‘Martine Pretorius, ik werk bij ‘Tom in de buurt’ vanuit Participe en ben projectleider voor WeHelpen.’ ‘En ik ben Richard Schuit, net als Martine werkzaam bij ‘Tom in de buurt’ namens Gemiva SGV. Ook ik ben projectleider WeHelpen.’
Hoe kwam je in contact met WeHelpen?
Martine: ‘Vanaf 2014 zijn meerdere organisaties en bewoners samen bezig om iets soortgelijks te starten in Alphen aan den Rijn. Eind vorig jaar hebben ze een knoop doorgehakt: aan de slag met WeHelpen. Vanuit het kernteam is ‘Tom in de buurt’ toen gevraagd om de lead te nemen. En daar zijn we enthousiast ingesprongen, samen met Rabobank Groene Hart Noord en Vrijwilligersorganisatie Gilde Alpen aan den Rijn.’ Richard vult aan: ‘Destijds is er marktonderzoek geweest naar soortgelijke platforms. WeHelpen kwam als beste uit de bus.’
Wat was je eerste reactie?
Richard: ‘Het vraagt inderdaad best veel van je, met een bovenmatige inspanning op piekmomenten. Maar wat WeHelpen doet, spreekt mij aan. Het heeft nadrukkelijk meerwaarde, ook voor een organisatie als ‘Tom in de buurt’. Dus ik heb me bewust gecommitteerd.’
Wat was je tweede reactie?
Martine: ‘Ik sta achter de beweging, omdat het beter en gemakkelijker kan. WeHelpen sluit hierop aan. Je wilt dat het goed gaat met mensen en ik geloof in een systeem dat als je je buren kent er minder “hommeles” is en meer plezier. Dat je er zelf ook iets uithaalt. Een mogelijkheid om iets voor een ander te kunnen betekenen en zonder gene iets te durven vragen.’
Hoe heb je de implementatie aangepakt?
Richard: ‘Er lag al een plan van aanpak, maar dat moest worden herschreven en geactualiseerd. Gelukkig is WeHelpen een delende organisatie, een coöperatie pur sang. We vonden veel middelen in de toolkit. Kwestie van interpreteren en herschrijven naar hoe dit kan aansluiten bij de eigen gemeente, met eigen scope en targets. Het is fijn om successen en kritische indicatoren van anderen te kunnen inzien en daar je voordeel mee te doen.’
Wil je iets over je plannen delen?
Richard: ‘De website www.wehelpen.nl/alphenaandenrijn moet de trechter worden op lokaal niveau. We willen binnen het jaar minimaal vijf vrijwilligersorganisaties en professionele collega-organisaties toevoegen. Daarnaast hebben we targets gesteld voor matches en hulpnetwerken. We betrekken buurtstructuren die al bestaan en hebben ook wijkverpleegkundigen benaderd. Ook hun reactie was positief: ze constateren hulpvragen die net buiten hun verantwoordelijkheid vallen en kunnen met wehelpen.nl toch iets toevoegen. `
Wat is de grootste uitdaging?
Richard: ‘Veiligheid blijft bovenaan staan, vanuit welke gezichtspunt je het ook bekijkt. Daarnaast zien we dat een hulpvrager veel potentieel aanbod heeft, en toch vinden ze elkaar niet. Actief matchen is nodig. Het systeem voorziet nog niet automatisch in verbinding. Er wordt een notificatie-email gestuurd, maar die belandt soms in de junkmail. Wij hebben een matchmaker ingezet en dan zie je gelijk al resultaten. Het verschil in dynamiek en beweging is zichtbaar.
Heb je tips voor andere coöperatieleden?
Martine: ‘Bepaal vanaf het begin samen met welk gebied je te maken hebt en met welk type inwoners. Sluit het platform aan en speelt dit in op hun wensen? En kom dan in de haarvaten. De burger moet het zelf ervaren door er gebruik van te maken. Dit kun je positief beïnvloeden door lokale sleutelfiguren te betrekken en hen te overtuigen. Een middel hierbij is het delen van ervaringen. Hoe lokaler, hoe beter.’
Heb je tips voor het team?
Richard: ‘De ondersteuning vanuit het team is fantastisch. Als ik een tip heb, dan is het meer aandacht besteden aan de hulpnetwerken. De meeste aandacht gaat uit naar vraag en aanbod. Terwijl gemeenten insteken op zelfredzaamheid, op langer thuiswonen van bewoners. Het hulpnetwerk is een prachtig aanvullend middel. Bij gesprekken met ouderenbonden willen we kort en krachtig kunnen vertellen wat het is. Daar help je ons dus mee.’