De WeHelpen Academy biedt een basistraining over wehelpen.nl, aangevuld met een e-Learning module. Een train-de-trainer programma speciaal opgezet voor alle coöperatieleden en hun achterban. Dit betekent dat de getrainde werknemers op hun beurt de training kunnen geven om zo alle betrokkenen binnen de organisatie vertrouwd te maken met WeHelpen. De personen die de training hebben gevolgd, beschikken hiervoor over de WeHelpen Academy-handleiding. We vroegen Asli Filiz, Welzijnskwartier in Katwijk, naar haar ervaringen met de Academy.
Je hebt de Academy-training in Katwijk bijgewoond. Wat vond je van deze bijeenkomst?
Asli reageert gelijk enthousiast: ‘Ik vond het een informatieve bijeenkomst en heb veel geleerd. Ik kon in elk geval twee dagen later zelf weer andere mensen dezelfde training geven en daar ook het materiaal gebruiken dat we tijdens de training aangereikt kregen, zoals de filmpjes enz.’
De training heeft een ondersteunende e-learning. Hoeveel vragen had je de eerste keer gelijk goed?
‘Ik had 1 fout’, grinnikt Asli. ‘Dus de training bood genoeg kennis om de e-learrning module goed te kunnen maken.’
Het doel van de Academy is dat je de opgedane kennis verder verspreid onder je collega’s. Heb je daar al ervaring mee opgedaan?
Asli: ‘Ja, zoals zojuist al verteld heb ik dit direct gedaan. Natuurlijk was het even spannend en heb ik eerst zelf nog even geoefend en de e-learning module herhaald. Maar het was zeker goed te doen!’
Gemeente Katwijk kent een aantal coöperatieleden en ambassadeurs. Hebben jullie onderling contact over de Academy-training?
‘Katwijk heeft een aanjaagteam, waar zowel de Rabobank, de Gemeente Katwijk, de Lionsclub en wij van Welzijnskwartier in vertegenwoordigd zijn’, licht ze toe. ‘We hebben de training gezamenlijk gevolgd. Dat schept gelijk ook een band en je weet elkaar daardoor snel te vinden. Tijdens de officiële lancering sprak ik toevallig ook twee van de deelnemers. Ze vertelden dat ze een week later de training gingen geven. Ik heb toen aangeboden om hen te helpen, omdat ik de eerste ervaringen al achter de rug had.’
Wat is jouw persoonlijke advies aan anderen over de Academy-training?
Asli: ‘Dat is niet zo moeilijk, hoor. Ga na de training direct aan de slag met het verspreiden van de kennis over We Helpen, want dan is het bij jou zelf ook nog vers. Ik heb met mezelf vooraf afgesproken dat ik direct na de training zelf ook training zou geven. En dat was dus gewoon prima te doen!’
Heb je een WeHelpen-succes dat je hier graag wilt delen?
Ze schiet in de lach: ‘O help, ik geloof het nog niet. Maar we zijn natuurlijk ook pas net gestart. En we werken er hard aan, dus het komt zeker goed! De Academy-training heeft daar zeker aan bijgedragen.’
Meer weten?
Wil jij meer weten over de Academy? Kijk dan op onze speciale pagina.