Elkaar helpen is ook van elkaar leren. Een match tussen WeHelpen en de doelgroep studenten lijkt dus snel gemaakt. WeHelpen werkt regelmatig samen met studenten om de beste werkwijze te onderzoeken. Zoals met Anke Peeters, studente International Lifestyle Studies, die net haar meesterproef ‘Verkrijgen van kennis en inzicht in de doelgroep studenten, trends en sectorale ontwikkelingen’ heeft afgerond. We onderzoeken de samenwerking met Fontys Hogeschool en stichtingen zoals Tijdvooractie. Daarnaast zijn een aantal coöperatieleden druk bezig met lokale activiteiten, gericht op of met studenten. We delen graag onze kennis met je.
Meesterproef Anke Peeters
Gertjan van Rossum, algemeen directeur WeHelpen: ‘Op conceptueel vlak zitten studenten qua waarden en normen dicht bij WeHelpen. Feitelijk is de student een WeHelpen-vrijwilliger “pur sang”: geen vaste, ingeroosterde afspraken, zelf de regie voeren, openstaand voor connectie met andere generaties. Het onderzoek van Anke bevestigt onze vermoedens: snelheid en dynamiek zijn aansprekend. WeHelpen zit in steeds meer studentensteden: ook zij hebben soortgelijke ervaringen. Iedereen wil een reactie als je iets aanbiedt, ook de student. En de snelheid van reageren is daarbij essentieel. De komende periode leggen we dus de focus op meer mobile en (voor WeHelpen) nieuwe social media, zoals snapchat, Pinterest en Instagram. Daarnaast ontwikkelen we een studentenchallenge en betrekken we studenten in onze ontdekkingsreis naar nieuwe manieren van activeren. WeHelpen gaat dus regelmatig aandacht aan deze doelgroep besteden in de tweede helft van het jaar!’
Het rapport van Anke staat in de WeHelpen-toolkit en is via info@wehelpen.nl ook in gebonden uitgave verkrijgbaar.
Ervaringen van coöperatieleden
- Eindhoven: ervaringen zijn erg positief. De betrokken studenten/scholieren worden enthousiast over Wehelpen en dat merk je in de uitvoering en de resultaten. Naast het feit dat zij ‘de taal spreken’ van de jongere doelgroep, raken ook ouderen geïnspireerd. Bij flyeracties en informatiebijeenkomsten op scholen blijkt dat de tool WeHelpen aanspreekt en gesprekken op gang brengt. Tijdens projectweek Maatschappelijke stage zijn fietszadelhoesjes geplaatst in het centrum en bij het station. Met het Summacollege zijn afspraken gemaakt over vervolgopdrachten om studenten in te zetten bij promotieacties (zowel in organisatie als in uitvoering).
- Groningen: Tijdens ‘KEI to your future’ werd een infostand bemand door 3 mensen, waaronder 2 recente afstudeerders van de Hanzehogeschool. Zij hebben onderzoek gedaan voor WeHelpen naar het thema ‘vraagverlegenheid’. Er zijn 500 pennen uitgedeeld en tientallen gesprekken met studenten gevoerd. De cijfers op de website laten vooral in de week na de KEIweek nieuw bezoek en inschrijving zien. Qua merkbekendheid heeft de actie zeker effect gehad. Locatie van de stand is wel belangrijk: beter ‘in de loop’ dan ‘verstopt’ tussen studentenverenigingen.
- Maastricht: In samenwerking met welzijnsorganisatie Trajekt worden studenten betrokken bij activiteiten in de stad. Uit onderzoek en ervaring weten we dat studenten bereid zijn om iets ‘terug te doen’; ze vinden het zelfs leuk. Tijdens de INKOM dag zijn e-mailadressen verzameld. Deze worden maandelijks gebruikt om een korte nieuwsbrief te sturen: info over WeHelpen of een specifieke, simpele, hulpvraag met de oproep om te helpen. Daarnaast is een oproep geplaatst voor een lokale WeHelpen ambassadeur, die kan helpen bij diverse activiteiten. Hierop zijn twee reacties gekomen.
Aan de slag!
Over een paar weken starten de introductieweken. Bovenstaande informatie biedt veel aanknopingspunten om lokaal met deze doelgroep aan de slag te gaan. We hebben speciale studentenflyers ontwikkeld waarop het eigen logo kan worden toegevoegd. Deze vind je vanaf maandag in de toolkit, naast de uitgebreidere reactie van de hierboven genoemde coöperatieleden. Ook de fietszadelhoesjes zullen dan verkrijgbaar zijn: deze kun je bij de hogescholen en universiteiten uitreiken (vraag wel vooraf om toestemming!) Informatie over hoe deze te bestellen zijn, volgt op korte termijn. Heb je interesse? Maak dit dan nu al kenbaar aan dorine@wehelpen.nl.