Elke maand brengen we een coöperatielid in beeld. Deze maand Revalidatiecentrum Het Roessingh. Gerda van Alteren van Humanitas Groningen Stad vroeg Ingo Subej vorige maand wat door hen beproefde methodes zijn om kritische professionals over de streep
te trekken en WeHelpen onder de aandacht te brengen.
Wie ben je?
Mijn naam is Ingo Subej en ik werk als medewerker therapeutisch computergebruik in revalidatiecentrum Het Roessingh in Enschede. Digitale media worden bij ons ingezet voor taaltraining bij afasie patiënten, ook als leermiddel voor zinvolle dagbesteding na de revalidatie en er is een breed scala aan aangepaste bedienings-hulpmiddelen voor mensen met een fysieke beperking. Sinds vorig jaar zijn we als coöperatielid van WeHelpen bezig om zo veel
mogelijk cliënten het gebruik van WeHelpen aan te bieden, samen
een account te maken en hulpvragen te plaatsen.
Waarom heb je gekozen voor WH?
Omdat onze cliënten thuis soms voor onverwachte situaties komen te staan, willen wij als Roessingh hen extra nazorg bieden. Met WeHelpen kunnen ze zelfstandig hulp van familie en bekenden of andere hulpaanbieders vragen.
Op welk (lokaal) WH-succes ben je trots?
Vaak merken we dat onze cliënten in kleinere plaatsen wonen, waar nog niemand als hulpaanbieder is geregistreerd. Daarom vond ik het bijzonder, dat een cliënt uit Harderwijk zo enthousiast was over de potentie van WeHelpen, dat hij uit zichzelf liet weten om WeHelpen in Harderwijk te gaan promoten en op te zetten.
Wat is voor verbetering vatbaar?
We merken dat we in een omgeving wonen waar noaberschap (hulp van mensen in je buurt) nog steeds leeft onder oudere mensen. Maar voordat dat noaberschap werkt, moeten mensen elkaar wel eerst goed kennen.
Anders is er toch merkbaar een drempel. “Wie redt ons wa”, hoor je dan vaak. En mensen durven vaak geen hulp te vragen, soms ook uit schaamte voor hun beperking. Ik denk dat we ons moeten afvragen hoe we die drempel kunnen slechten. Hoe pakken we dat aan? Wie heeft er antwoorden? Laat het weten! Ook merk ik dat werken met de website als een beetje ingewikkeld wordt ervaren. Toch vind ik de opbouw gebruiksvriendelijk.
Wat ga je delen met de andere coöperatieleden?
Als je de website gaat uitleggen, zorg dan dat er een overzichtelijke opbouw in je verhaal zit. Laat zien dat de informatie van boven naar beneden is opgebouwd: account/ inloggen, dan het horizontale keuzemenu, dat doorwerkt in het verticale menu en tenslotte resulteert in de informatie rechts daarvan. Die route moet beklijven voor handig werken met de site. Laat ze het in een training vooral zelf ook doen. Niet alles vertellen, alleen datgene wat voor de gebruiker belangrijk is.
De vraag van Gerda van Alteren, Humanitas Groningen Stad: ‘Wat zijn voor jou beproefde methodes om kritische professionals over de streep te trekken en WeHelpen onder de aandacht te brengen?’
Alleen succesverhalen kunnen professionals motiveren dit ook over te nemen.
Welke implementatiepartner wil je voor de juni-editie een vraag stellen? En welke vraag is dat?
Maurits von Martels van Gemeente Dalfsen: ‘Welke manieren hebben jullie gevonden om WeHelpen in kleinere gemeentes te stimuleren?’