Elke maand brengen we een coöperatielid in beeld.
Deze maand Humanitas Groningen Stad. Vera Diepeveen van ANBO vroeg Gerda van Alteren vorige maand hoe zij de integratie van WeHelpen binnen de werkorganisatie van Humanitas Groningen Stad
hebben aangepakt.
Wie ben je?
Gerda van Alteren, ik woon in Groningen en werk bij Humanitas Groningen Stad
Waarom heb je gekozen voor WH?
WeHelpen is een prachtig middel dat mensen onder-
ling met elkaar in contact brengt!
Op welk (lokaal) WH-succes ben je trots?
Eigenlijk alle matches die tot stand komen via het middel: die voorbeelden die je op de website tegen-
komt maken me zo vrolijk. Lokaal zien we dat mensen iemand zomaar helpen door bijvoorbeeld mee te gaan naar een ziekenhuiscontrole of samen met iemand die beginnende dementie heeft wekelijks boodschappen te doen. Daardoor blijven mensen langer actief en zelfredzaam.
Wat is voor verbetering vatbaar?
Ik blijf het een uitdaging vinden om professionals te motiveren tot het gebruik van WeHelpen. Zij zien soms beren op de weg voor wat betreft hun eigen verantwoordelijkheid. Je zou graag willen dat ook zij WeHelpen over het voetlicht brengen daar waar burgers/mensen/clienten zelf WeHelpen als interessante tool willen en kunnen gebruiken, al dan niet met een beetje hulp van henzelf. Ook zouden we graag zien dat nog veel meer mensen gebruik maken van de hulp van onze WeHelpen-vrijwilligers die mensen 1-op-1 willen begeleiden met de eerste stapjes op de WeHelpen-site.
Wat ga je delen met de andere coöperatieleden?
De successen, dat maakt iedereen blij en gemotiveerd. Ik merk echt de verhalen, die doen er toe. Verder natuurlijk dat we met zijn allen ook de gebruikers een beetje moeten helpen met het afsluiten van vragen, het schrijven van referenties én wat ze graag aan verbeteringen willen zien: mijn ervaring is echt dat de coöperatie heel erg zijn best doet gebruikers zoveel mogelijk tegemoet te komen.
De vraag van Vera: ‘Ik wil Gerda graag vragen hoe zij de integratie van WeHelpen binnen de werkorganisatie van Humanitas Groningen hebben aangepakt.’
Zoveel mogelijk collega’s begeleiden. Veel mensen zien er tegenop om (weer) een nieuwe programma te leren kennen. Dus samen achter de computer, een mailtje sturen naar een potentiële hulpbieder/vrager. De vragen specifiek maken en weer successen uitvragen en daarmee andere collega’s motiveren tot gebruik!
Welk coöperatielid wil je voor de mei-editie een vraag stellen? En welke vraag is dat?
Ik heb een vraag voor Ingo Subej van Roessingh: ‘Wat zijn voor jou beproefde methodes om kritische professionals over de streep te trekken en WeHelpen onder de aandacht te brengen?’