Per 1 januari neemt Jos van Nunen, Lumens Groep, het bestuursstokje van de coöperatie WeHelpen over van Harrie Vollaard. We vroegen hem naar zijn goede voornemens.
Wie ben je?
‘Ik ben Jos van Nunen. Vanuit een jarenlange professionele achtergrond in de uitgeverijsector ben ik in 2010 de wereld
van welzijn ingedoken. Ik wilde weer persoonlijk van betekenis zijn en kreeg een mooie kans om als bestuurder van Lumens Groep mijn ervaring in zakelijke dienstverlening te benutten in het maatschappelijk ondernemen. Althans, dat dacht ik. De wereld van van zorg & welzijn bleek zo mogelijk nog professioneler dan vele organisaties in de zakelijke dienstverlening. Dashboards en prestatie-indicatoren vlogen
me om de oren. Organisatiecontinuiteit, -kwaliteit en -groei waren de belangrijkste gespreksonderwerpen. Wat me niet heeft verbaasd is de toewijding van professionals om zorg te
verlenen. Of het echter allemaal nodig is en was? In de driehoek van overheid, (semi)publieke zorg en welzijnsinstellingen en burgers ontbreken namelijk directe prikkels en ontstaan bureaucratie en zorgrechten. Ik zie het als een uitdaging om Lumens Groep te transformeren naar een platform wat sociaal ondernemerschap mogelijk maakt met partners en burgers. Een platform wat helpt om kansen te creëren voor burgers. Mooi dus nu om WeHelpen te kunnen ondersteunen zodat we elkaar weer kunnen helpen.’
Wat is voor jou als persoon de belangrijkste reden om zitting te nemen in het bestuur van WeHelpen?
‘Na mijn eerste kennismaking met WeHelpen was ik direct getroffen door de verbindingen die gemaakt zijn om dit mogelijk te maken. Ik geloof erin dat private en (semi)publieke partners gezamenlijk voor oplossingen moeten en kunnen zorgen die zo veel mogelijk mensen in staat stellen om zo lang mogelijk mee te blijven doen in de samenleving. De coöperatiestructuur van WeHelpen maakt deze effort mogelijk.’
Waar komt jouw focus binnen het bestuur te liggen?
‘Een coöperatie ontleent zijn bestaansrecht onder meer aan ledenzeggenschap en -invloed. Vanuit het praktijkveld wil en kan ik dan ook graag mijn bijdrage leveren. Hoe kunnen we vraag en aanbod verder stimuleren? Hoe kunnen deelnemende organisaties hier een rol in vervullen? Vanuit mijn organisatie zijn wij goed bekend met de vragen die leven en niet gesteld worden. We zien vraagverlegenheid zoals we dat professioneel noemen. Hoe kunnen we dit doorbreken? Hoe creëer je lokale samenwerkingen om WeHelpen lokaal tot een succes te maken? Al dat soort vragen gaan we beantwoorden.’
Hoe heeft WeHelpen indruk op je gemaakt?
‘De slag- en implementatiekracht van WeHelpen, gedragen door vele partners, maakt echt indruk. Er is een diepe drive om een doorbraak te creëren en deze wordt gecombineerd met slim nadenken. Indrukwekkend!’