Op 12 december nam Harrie Vollaard, Rabobank Nederland, afscheid als bestuurslid van WeHelpen. Hij geeft zijn stokje statutair door aan Jos van Nunen, De Lumens Groep. Harrie is de bedenker van de naam ‘WeHelpen’ en altijd goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Samen blikten we terug op zijn ervaringen.
Wat was voor jou als persoon de belangrijkste reden om zitting te nemen in het bestuur van WeHelpen?
Harrie: ‘Het is fantastisch als je iets kan bijdragen aan zo’n belangrijk thema dat ons allen raakt. Ik merk dat het ook sterk resoneert binnen de bank en bij onze leden die zich reppen over thema’s als leefbaarheid en welzijn. De zorg staat enorm onder druk en steeds vaker wordt verwacht dat je je eigen regie in handen neemt. Maar als je een klein of zelfs geen netwerk hebt, wordt het lastig. WeHelpen geeft invulling aan deze leemte. Het biedt je de mogelijkheid zelf aan de slag te gaan en je netwerk uit te breiden.’
Welke prestatie maakt jou trots?
Zonder aarzelen antwoordt Harrie: ‘De coöperatieve vorm die we hebben gekozen voor WeHelpen. Leden bepalen de koers en dragen gezamenlijk bij aan het succes van WeHelpen. Dat leidt bovendien tot een ideale mix van de online marktplaats WeHelpen en de offline activiteiten van de leden. De manier waarop we gezamenlijk zo’n belangrijk maatschappelijk issue weten op te pakken, kan een model worden voor andere maatschappelijke uitdagingen.’
Wat vond je lastig aan je rol?
‘Je ziet de voordelen van zo’n marktplaats, hoe het moet werken, hoe het gebruikt kan worden’, zegt hij. ‘Dus je wil meters maken. Je hebt echter te maken met heel veel verschillende partijen, veranderingen in systeem en werkwijzen en dat kost tijd om de voordelen direct te realiseren.’
Wat is jouw wens voor het bestuur, en je opvolger Jos in het bijzonder?
Harrie glimlacht: ‘Het is goed dat ik als mede-oprichter terug treed en er met Jos vas Nunen een opvolger is gekozen “uit het veld”. Zijn ervaring geeft de goede impuls aan WeHelpen, juist in het huidige stadium. Het gaat de komende tijd om het inbedden van WeHelpen in de activiteiten van de leden en de activering van de gebruikers. Daarin kan hij met zijn kennis en kunde WeHelpen buitengewoon goed in helpen.’
We nemen toch niet echt afscheid van je bij WeHelpen, hè?
‘Als je iets hebt opgezet, blijf je er altijd mee verbonden’, verzekert hij. ‘Ik ga dan ook met een dubbel gevoel weg. Rationeel is het goed om plaats te maken, maar gevoelsmatig blijf je erbij betrokken. Ik houd me op de achtergrond nog bezig met het creditmodel en binnen de Rabobank draag ik bij aan het succes van WeHelpen. WeHelpen is dus zeker nog niet van me af!’