Elke maand brengen we een coöperatielid in beeld. Deze
maand is dat Maaike Stevens van ContourdeTwern, Tilburg. Ze beantwoordt de vraag van Luc Manders van De Zuiderling: ‘Op welke wijze geven jullie vorm aan een wederdienst of
ruilmiddel in de buurthuizen die jullie beheren?’
Wie zijn jullie?
ContourdeTwern is een welzijnsorgansiatie: samen met vrijwilligers en bewoners bouwen we aan een vitale
samenleving waarin ieder mens een goede start kan maken en iedereen zoveel mogelijk meedoet. ContourdeTwern werkt voor en door mensen, vanuit de leefwereld van mensen, en ondersteunt mensen om te participeren naar vermogen. ContourdeTwern kan het verschil maken, door er te zijn en zo de weg te wijzen, talenten aan te boren, verbindingen te maken tussen initiatieven, mensen en organisaties en soms hulp te verlenen. We bieden ruimte voor ontmoeting, participatie en ondersteuning. In onze wijkcentra bijvoorbeeld bestaat de mogelijkheid om gratis een ruimte te gebruiken in ruil voor een wederdienst voor de wijk. Dat kan van alles zijn; een gratis workshop line-dance, een optreden op een wijkfestival, gratis EHBO-hulp bij wijkactiviteit, meehelpen achter de bar enz. Een leuk voorbeeld is het breicafé van de KBO, waar de deelnemers hun kleinkinderen meenemen.
Waarom hebben jullie gekozen voor Wehelpen?
Binnen onze visie en missie past WeHelpen uitstekend; iedereen heeft een talent groot of klein en kan daarmee een ander helpen, ook al heb je zelf hulp nodig. De wederkerigheid in WeHelpen sluit daarop aan. Daarnaast zijn wij heel enthousiast over het hulpnetwerk; mantelzorg delen met elkaar, elkaar helpen met helpen. Ik hoop dat mensen mantelzorg meer gaan delen met elkaar en van deze handige verbinding gebruik maken.
Op welk lokaal WeHelpen-succes ben je trots?
Ik vind het mooi om te zien dat studenten hun hulp aanbieden aan oudere mensen en hen helpen met praktische en digitale zaken. WeHelpen maakt het mogelijk dat dit soort ontmoetingen plaatsvinden.
Wat is voor verbetering vatbaar?
Ik blijf altijd dromen naar meer en betere dienstverlening met een zo groot mogelijk bereik; dat er zoveel mogelijk mensen naar eigen kunnen meedoen in de samenleving. Dat zal altijd voor verbetering vatbaar blijven. Maar concreet in het kader van WeHelpen richt ContourdeTwern haar pijlen op het vergroten van bekendheid onder zoveel mogelijk medewerkers van netwerkpartners in ons werkgebied. Een zo groot mogelijk bereik van verwijzers die hun klanten de weg wijzen naar WeHelpen.
Wat ga je delen met de andere leden?
Onze plan de campagne voor komend jaar wil ik delen met de andere leden.
Welk lid van de coöperatie wil je voor de januari-editie een vraag stellen? En welke vraag is dat?
Ik heb een vraag aan Frido Kraanen van PGGM. Zij zijn een van de founders van WeHelpen en vanaf het begin bij de coöperatie betrokken. Ik ben heel benieuwd hoe zij tegen de ontwikkelingen aankijken en de toekomst zien.