Op 7 oktober kleurde Tilburg langzaam oranje. WeHelpen-oranje. Door de hele stad waren vrijwilligers, projectteamleden en de medewerkers van WeHelpen actief om bewoners te informeren over het digitale platform. De mogelijkheden om een hulpvraag te stellen, een keer een handje te helpen en vooral mensen te enthousiasmeren een account aan te maken op www.wehelpen.nl. En dat leverde mooie reacties op.
Josine Olsthoorn, officemanager WeHelpen: ‘Tijdens de matchbijeenkomst in het Zuiderkwartier kwam een man binnen die door zijn broer was gestuurd. “Dat is echt iets voor jou”, had hij gezegd. Terwijl ik hem de schermen op internet liet zien, schoof nog iemand aan. Een journalist van het Brabants Dagblad wilde graag even meekijken en -luisteren. Ik moest dus voortdurend switchen tussen inhoudelijke vragen over de coöperatie WeHelpen en nieuwsgierige vragen over een goede formulering van een hulpvraag. Beide heren verlieten tevreden de zaal. Daar werd ik dan weer blij van.’
Maaike Stevens, adviseur Vrijwilligerswerk ContourdeTwern: ‘Mantelzorgers kunnen echt geholpen zijn met WeHelpen door het aanmaken van een hulpnetwerk rondom iemand die zorg nodig heeft. Veel mantelzorgers zijn overbelast. Door praktische taken aan anderen te vragen, kan de zorg voor iemand gedeeld worden. Klusjes als boodschappen doen, de tuin onderhouden of ramen zemen kunnen best door iemand anders gedaan worden. Mijn advies is “deel de zorg, je hoeft niet alles alleen te doen! Maak op Wehelpen een hulpnetwerk aan en nodig daarin familie, vrienden en buren uit om mee te helpen. Om die reden was ik heel blij dat beide ziekenhuizen mee wilden werken aan de actiedag. Juist daar komen veel mantelzorgers. Veel bezoekers van het ziekenhuis hebben wel wat anders aan hun hoofd en daarom zijn we daar ingetogen aanwezig geweest. We boden mensen een pakketje aan met een flyer, freecard en pen. Zodat ze op een later moment op hun gemak konden bekijken of ze zich wilden aansluiten bij WeHelpen.’
Gertjan van Rossum, algemeen directeur WeHelpen: ‘Coen van de Steeg en ik waren tijdens de lunch in het bedrijfsrestaurant van CZ. We spraken mensen aan en vroegen of ze al hulpbieder of -vrager van WeHelpen waren. CZ is een van de founders en informeert haar medewerkers regelmatig over WeHelpen. We konden het gemakkelijk regelen voor degenen die nog geen account hadden. Het enige dat je nodig hebt op dat moment, is hun emailadres. De uitnodigingen kun je dan later zelf of gecoördineerd laten toesturen. Ze hoeven alleen nog op de link te klikken om een account aan te maken.’
Koen Kasper, consultant Opera: ‘Je ziet heel snel of mensen aangesproken willen worden of niet. De meesten zien de kleur oranje en willen weten wat je in je handen houdt. Dan heb je gelijk een ingang voor een praatje. Afhankelijk van de beschikbare tijd vertellen we over de mogelijkheden en vragen of ze mee willen doen. We merkten wel verschil tussen de locaties. Bij de AH XL en in de wijkcentra bijvoorbeeld hadden mensen meer interesse dan in de binnenstad. Guido Uytterhoeven, consultant Opera, vult aan: ‘We merken daar inderdaad dat er nog wel wat moet gebeuren op het gebied van naamsbekendheid in Tilburg. Veel mensen die we op de Heuvel aanspraken, hadden nog niet eerder van WeHelpen gehoord. Een aantal mensen kenden het vanuit hun professionele rol in de zorg, of via de Rabobank. En twee mensen die ik aansprak met de vraag of ze WeHelpen kenden, antwoordden: ‘Ja, daar werkt Dorine, onze oud-collega. En die staat nu een presentatie over WeHelpen te geven bij Interpolis!’
Bekijk hier het videoverslag.
Tilburg gaat dit jaar voor 1000 WeHelpen-accounts. De komende maanden zullen er dus nog vele activiteiten worden georganiseerd. Heb jij je al aangemeld? Ga naar www.wehelpen.nl en maak de wereld samen met al die andere Tilburgers een beetje mooier.