Elke maand brengen we een coöperatielid in beeld. Ditmaal Mariëlle Rooijakkers, manager Vrijwilligerspunt in Eindhoven. Vrijwilligerspunt is onderdeel van Lumens.
Wie zijn jullie?
VP is een vraaggericht, kwalitatief, hoogwaardig expertisecentrum voor vraag en aanbod van vrijwilligersorganisaties, vrijwilligers en bewoners in Eindhoven. We werken vanuit een onafhankelijke positie. Ook signaleert VP ontwikkelingen in de samenleving en adviseert richting de gemeente. Dit doen we door het delen van kennis en het bieden van deskundigheidsbevordering, te bemiddelen naar passend vrijwilligerswerk en door promotie en waardering van vrijwillige inzet mogelijk te maken. Vrijwilligerspunt versterkt hierdoor de vrijwillige inzet in Eindhoven en zet daarbij de klant centraal. De klant kiest hoe hij ons wil benaderen. We zijn zowel online als offline te vinden. Onze ambitie is om vraaggericht aan te sluiten vanuit de wijken in Eindhoven.
Waarom hebben jullie gekozen voor Wehelpen?
Eigen kracht, Samenkracht. Dat is het motto vanuit Eindhoven voor de komende jaren. Bewoners die elkaar helpen en ondersteunen en iedereen doet naar vermogen mee. Dat doen we omdat elkaar helpen vanzelfsprekend is. Voorwaarde is dan wel dat we elkaar weten te vinden en dat we elkaar durven te vragen. Medewerkers vanuit Vrijwilligerspunt hebben stadsdelen bezocht. Daaruit bleek dat bewoners en generalisten behoefte hebben aan een systeem dat de vragen en het aanbod vanuit wijkbewoners met elkaar kan matchen: WeHelpen. De bruikbare logboekfunctie om zorg te organiseren voor en door mensen wordt positief ontvangen door bevraagde professionals en bewoners in Eindhoven. Daarnaast is de optie om onze vacaturebank te integreren binnen Wehelpen zeer welkom.
Op welk lokaal WeHelpen-succes ben je trots?
Als Vrijwillgerspunt zijn we sinds 1 oktober gestart met de campagne voor Wehelpen binnen Eindhoven. Aanvankelijk gingen we binnen Vrijwilligerspunt voortvarend aan de slag om een plan van aanpak te formuleren. We realiseerden ons echter dat een succesvolle uitrol alleen mogelijk is in samenwerking met andere partijen die zich in Eindhoven bezig houden met het organiseren en ondersteunen van vrijwilligers. Daarom hebben we met deze partijen een samenwerkingsverband gevormd. We zijn hen gaan betrekken bij het opstellen van een plan van aanpak dat past bij ons als organisatie: Samen met anderen! Ik kijk met trots terug naar de afgelopen voorbereiding op deze campagne! Samen met o.a. Vrijwillige Hulpdienst, Steunpunt Mantelzorg Verlicht, SGE, Humanitas, Zonnebloem, Rode Kruis, Buro Cement, MEE Zuidoost Brabant, Lumens in de buurt en Lumens Groep zijn we ervan overtuigd dat deze enthousiaste ambassadeursgroep zich snel zal uitbreiden.
Wat is voor verbetering vatbaar?
Op dit moment heb ik nog geen concrete punten. Ik kijk wel uit naar de uitdaging om de vacaturebank tot een gedegen implementatie binnen Wehelpen te laten uitvoeren. Daarnaast zie ik het als een droom voor de toekomst dat ook andere aanbieders op de markt van matchsystemen gelijkend aan Wehelpen bereid zijn hun database te koppelen in belang van alle mensen die er gebruik van willen maken.
Wat is je antwoord op de vraag van Robert Vening in de vorige nieuwsbrief: ‘Hoe gaan jullie de implementatie van WeHelpen in Eindhoven ondersteunen? Wat hebben jullie daarbij te bieden? En hebben jullie een idee van de kansen en valkuilen bij het implementatieproces?’
Wij zullen een campagne starten i.s.m. ambassadeurs binnen Eindhoven zoals hierboven beschreven. In gezamenlijkheid zullen we de implementatie vorm geven, waarbij ieders rol ook vooraf is besproken en vastgelegd is in een implementatieplan. De sturing en reflectie op het totale implementatieproject wordt vanuit het Vrijwilligerspunt opgepakt met als kaders de afspraken binnen het samenwerkingsverband. Daarnaast is het vrijwilligerspunt binnen het samenwerkingsverband een van de actoren en deze rol is faciliterend en ondersteunend richting de andere actoren. Kansen zijn er veel, maar de grootste kans is toch zeker een snel groeiend aantal gebruikers binnen Wehelpen in Eindhoven. Communicatie en een overeenstemmende visie zijn zeker een uitdaging, als je met een groeiend aantal organisaties eenzelfde boodschap wilt gaan uitdragen.
Wat ga je delen met de andere leden?
Er is al interesse getoond door andere steden, om terug te horen hoe wij onze vacaturebank van het Vrijwilligerspunt gaan implementeren binnen Wehelpen. Dat zullen we zeker gaan delen, zodra de ontwikkeling een feit is. We streven naar het realiseren hiervan in december van dit jaar. Daarnaast willen we vanzelfsprekend onze ervaringen delen in breedste zin, zeker ook als we helpend kunnen zijn naar andere organisaties of steden die van start willen gaan met Wehelpen.
Welk lid van de coöperatie wil je voor de november-editie een vraag stellen? En welke vraag is dat?
Ik ben erg benieuwd naar de werkwijze van de Zuiderling. Zij hebben zelfs een pinautomaat voor hulpvragen in Rotterdam! Graag geef ik het stokje door aan Martien Kromwijk.