Op 30 augustus krijgt de website van WeHelpen een nieuw uiterlijk. Wat kunnen we verwachten? Maaike Schnabel geeft ons een kijkje in de designkeuken.

Maaike Schnabel, een van de oprichters en directeur ledenwerving, marketing en communicatie van WeHelpen.
Wat is het opvallendste wat we 30 augustus te zien krijgen?
“De kleuren. En de rust, de eenvoud die de site uitstraalt. Voor de kleuren hebben we een selectie gemaakt uit die van de huidige site. Wit blijft de basis. Met een beperkt aantal kleuren -oranje, groen en donkerrood- geven we op de nieuwe site nu duidelijk aan wat wat is. Dat hebben we heel consequent doorgevoerd. En het geeft elke pagina een heel overzichtelijk gevoel.”
Kunnen we de nieuwe site ook makkelijker gebruiken?
“Ja! Want daarom zijn we met het herontwerp begonnen. Wehelpen.nl wordt inmiddels door veel mensen en ook door een aantal gemeenten en instellingen gebruikt. Al die verschillende mensen hebben een goede reden om naar wehelpen.nl te gaan, want je kunt heel veel met de site. Dat was ook meteen de grootste uitdaging: hoe kunnen we alle mogelijkheden voor alle gebruikers overzichtelijk en gebruiksvriendelijk houden? Dat het anders moest, was voor iedereen duidelijk.
In het nieuwe ontwerp verschijnen daarom bepaalde menu’s pas op de plek waar je ze nodig hebt. Die menu’s zijn bovendien ‘slim’: onderdelen die je niet gebruikt, staan ook niet in je menu. Ze verschijnen pas als je iets gaat doen. Of je nu alle mogelijkheden van wehelpen.nl gebruikt of maar 1 of 2 – voor iedereen blijft de site helder en overzichtelijk.”
Weten we vanaf 30 augustus meteen onze weg op de site te vinden?
“De site ziet er dan anders uit. Dat is even wennen. Maar de opzet is zo intuïtief dat je met een paar klikken weer helemaal vertrouwd bent binnen WeHelpen. En als gebruikers toch liever eerst een uitleg willen lezen, dan kunnen ze op een pagina terecht bij ‘Uitleg nodig?’. Met één klik verschijnt er een heldere uitleg én video-instructie. Daarnaast zal het je misschien opvallen dat de site je na een klik, een actie, helpt je weg te vinden. Daar hebben we een paar subtiele trucs voor gevonden. Ze zijn zo subtiel dat ervaren gebruikers er geen last van hebben, maar voor nieuwe gebruikers wijzen ze een route aan, zodat iedereen met succes hulp kan vragen, aanbieden en/of organiseren.”
We horen graag van u
Heeft u vragen over het nieuwe ontwerp van WeHelpen? We staan 7 dagen per week voor u klaar op Twitter en Facebook. Natuurlijk kunt u ook uw opmerkingen en verbeterwensen blijven doorgeven via de Feedback-knop op WeHelpen.nl.
We houden u op de hoogte
Wij kijken uit naar de volgende nieuwsbrief. Op dat moment zal namelijk de gerestylde en verbeterde website van WeHelpen live staan.